Από τις εκδόσεις Τραυλός
Το "Ματωμένο Χειρόγραφο" είναι ένα βιβλίο που συνδυάζει τις δύο μεγάλες μου αγάπες. Τους μαθηματικούς γρίφους και τη λογοτεχνία. Είναι το τρίτο βιβλίο του μαθηματικού και συγγραφέα Ανδρέα Λύκου , το οποίο διαβάζεται πραγματικά με κομμένη την ανάσα.
Το έργο συνοδεύουν σχήματα και εικόνες από το περίφημο αραβικό χειρόγραφο και ιστορικά στοιχεία από τη θεωρία των μαθηματικών, αναφορές σε γνωστά πρόσωπα της αρχαιότητας και σε γνωστά μαθηματικά θεωρημάτα και εικασίες.Όλα αυτά συνδυάζονται άψογα και εκφράζουν τη διαχρονικότητα του θέματος σε συνδυασμό με την σκοτεινή και μυστικιστική ατμόσφαιρα ενός ενδιαφέροντος και απρόβλεπτου αστυνομικού θρίλερ.
Το ματωμένο χειρόγραφο δεν είναι άλλο από το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη με σημαντικότερη αναφορά στο Στομάχιον, μία από τις τρεις πραγματείες του.
Με τον όρο Παλίμψηστο , περιγράφονται αρχαία κείμενα που επικαλύφθηκαν για να χρησιμοποιηθούν ξανά ως βάση για τη δημιουργία νεότερων έργων.
Ετυμολογία: [<μτγν. παλίμψηστος < πάλιν + ψάω "ξύνω"]
Η σύγχρονη τεχνολογία μας δίνει πλέον τη δυνατότητα, να διαβάζουμε το αρχικό κείμενο που υπήρχε στο έργο και το Παλίμψηστο του Αρχιμήδη είναι από αυτά που πρόσφατα έχουν διαβαστεί ολόκληρα.
Φυσικά θα αναρωτηθείτε πως μπορεί ένα τέτοιο αρχαίο κείμενο να εμπλέκεται σε μια σειρά από δολοφονικές ενέργειες, σε σκάνδαλα που αφορούν τα Ολυμπιακά έργα της Αθήνας του 2004 και έναν φιλήσυχο καθηγητή Μαθηματικών του Πανεπιστημίου. Όχι δεν πρόκειται να σας κουράσω με άλλες μαθηματικές ή ιστορικές ορολογίες, άλλωστε ούτε το συγκεκριμένο βιβλίο κάνει κάτι τέτοιο. Ούτε βέβαια πρόκειται να σας αποκαλύψω περισσότερα για την πλοκή η οποία είναι ανατρεπτική κι απρόβλεπτη.
" Στη ζωή μας, υπάρχουν πλείστες αξίες που λογίζονται ως αγαθά.Η αγάπη, η αξιοπρέπεια , η ελευθερία και η γνώση είναι μερικά από αυτά. Η ζωή είναι το υπέρτατο αγαθό, το οποίο είναι χρονικά προγενέστερο όλων και ενσωματώνει όλα τα άλλα. Δεν θα μπορούσε κάποιος να αγαπάει ή να ζει ελεύθερος , αν δεν είχε γεννηθεί. Η έννοια της ζωής είναι άμεσα συνυφασμένη με τον θάνατο. Δεν υπάρχει ζωή χωρίς τον θάνατο, αλλά και το αντίστροφο. Εξαιτίας αυτής της ισοδυναμης σχέσης και της συνειδητοποίησης ότι η ζωή μας είναι χρονικά περιορισμένη , η σημαντικότητα αυτού του ύψιστου αγαθού αυξάνεται."
Ο Ανδρέας Λύκος φέρνει στην επιφάνεια θέματα όπως αυτά της διαφθοράς στην πολιτική εξουσία, της εκδίκησης, του θανάτου, τους λόγους που μπορούν να μετατρέψουν έναν άνθρωπο σε δολοφόνο ενώ ταυτόχρονα προκαλεί τον αναγνώστη να λύσει έναν γρίφο για δυνατούς λύτες , δίνοντας τα κομμάτια του παζλ λίγα λίγα.
" Εφτά διαφορετικά επίπεδα σχήματα. Ισόπλευρα και ισοσκελή τρίγωνα, τετράγωνα και πλάγια παραλληλόγραμμα. Με αυτά μπορούμε να φτιάξουμε κάθε λογής σχήμα. Ένας φορμαλιστής θα κατασκεύαζε ένα μεγάλο τετράγωνο.Ένας καλλιτέχνης θα εμπνεόταν από τον κόσμο γύρω του. Θα δημιουργούσε ανθρώπινες μορφές, ζώα και καθημερινά αντικείμενα. Ο Σαμ Λόιντ , ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες γρίφων , αναζητούσε συμμετρικά αντικείμεναόπως το κύπελλο του μαγικού ζαριού. Οι μαθηματικοί ανακάλυψαν το παράδοξο των δύο μοναχών και το παράδοξο του αποκομμένου τετραγώνου . Αν όμως δώσεις ένα τάνγκραμ σε ένα παιδί, μπορεί να σου πει μια ιστορία για παραμυθένιους κόσμους. Έτσι είναι τα παιδιά. Δεν είναι δέσμια της πραγματικότητας.Αφήνουν τη φαντασία τους να ταξιδέψει."
Το ματωμένο χειρόγραφο είναι ένα πολυπρόσωπο και πολυφωνικό αστυνομικό μυθιστόρημα, με βασικό αφηγητή τον Αριστοτέλη Γαλάνη , έναν καθηγητή μαθηματικών. Αστυνομικό μυθιστόρημα χωρίς την εμπλοκή της αστυνομίας γίνεται? Σαφώς και δεν γίνεται. Την έρευνα αναλαμβάνει ο αστυνόμος Γιάννης Λόντσας, με εμπειρία στην εγκληματολογία και την αστυνομική έρευνα αλλά και με δικά του προσωπικά και σκοτεινά σημεία που τον στοιχειώνουν.
Ο χρόνος σε όλη την έκταση του μυθιστορήματος δεν παραμένει σταθερός. Πολλές αναφορές στο παρελθόν βοηθούν τον αναγνώστη να κατανοήσει τα γεγονότα και να γνωρίσει τα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Πολλά τα θύματα , πολλά τα κίνητρα κι επομένως πολλοί και οι ύποπτοι. Ένα σημαντικό αρχαίο κείμενο δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να βρεθεί σε λάθος χέρια και πολλοί είναι αυτοί που θα διεκδικήσουν να πάρουν λίγη από τη δόξα του.
Το βιβλίο το διάβασα με τρομερό ενδιαφέρον. Μπορεί να διαβαστεί με το ίδιο ενδιαφέρον κι από αναγνώστες που δεν είναι εξοικειωμένοι με τη μαθηματική ορολογία. Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η δεξιοτεχνία με την οποία ο συγγραφέας αναφέρθηκε και συνέδεσε θέματα της επιστήμης με την αρχαία φιλοσοφία και τις σύγχρονες ανθρώπινες συμπεριφορές.
Ένα πραγματικά ευφυές μυθιστόρημα που διαβάζοντάς το,νιώθει κανείς οτι βρίσκεται σε ένα αληθινό κυνήγι θησαυρού.
" Πίσω από την επιστημοσύνη και τη φιλοσοφική σκέψη των αρχαίων προγόνων μας κρύβεται και μια πρόθεση τακτοποίησης και διερεύνησης μυστικιστικών σχέσεων ανάμεσα σε αφηρημένα μεγέθη.Δεν επιθυμούσαν απλώς να μετρούν μήκη και επιφάνειες, όπως οι Αιγύπτιοι και οι Βαβυλώνιοι. Ενδιαφέρονταν να βρουν τον τρόπο που τα σχήματα αλληλεπιδρούν , το ένα με το άλλο. Κι εμείς , αιώνες αργότερα , θα πρέπει να ανακαλύψουμε τις κρυφές σχέσεις ανάμεσα στα σχήματα που αφήνει ένας ψυχοπαθής δίπλα στα θύματά του."
Ρ.Σ.
Οπισθόφυλλο
Πώς ένα μεσαιωνικό χειρόγραφο που δημοπρατήθηκε στη Νέα Υόρκη στη δύση του εικοστού αιώνα και ένα παζλ δεκατεσσάρων κομματιών που φέρει την υπογραφή του Αρχιμήδη θα γίνουν η αιτία για τις εγκληματικές ενέργειες εναντίον πολιτικών προσώπων στην Αθήνα του 2004;
Ο Καθηγητής Αριστοτέλης Γαλάνης και ο Αστυνόμος Γιάννης Λόντσας γνωρίζουν ότι θα πρέπει να κοιτάξουν βαθιά μέσα στην ιστορία του χειρογράφου, να ακολουθήσουν τα «γεωμετρικά ίχνη» του δολοφόνου, να απορρίψουν τις προφανείς απαντήσεις και να αναζητήσουν τη λύση στις ιδέες του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού.
Ένα διανοητικό παιχνίδι, ένα παζλ ιδεών και κομματιών βγαλμένο μέσα από τον περίφημο Κώδικα C του Αρχιμήδη θα τους οδηγήσει στην εξιχνίαση του μυστηρίου και θα αναδείξει, μεταξύ άλλων, τις παθογένειες του ελληνικού πολιτικού συστήματος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου