Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

Για πάντα

 Για πάντα - Claire Kilroy

Από τις ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Μετάφραση : Κατερίνα Σχινά


Η στιγμή που μια γυναίκα γίνεται μάνα είναι η στιγμή που η ζωή της αλλάζει οριστικά. Για μέρες , μήνες έως και χρόνια μετά προσπαθεί να βρει τις ισορροπίες της. Από τη μία η απέραντη ευτυχία και η απεριόριστη αγάπη που νιώθει για το μικρό πλασματάκι που έχει έρθει στον κόσμο και από την άλλη η απίστευτη κούραση, η τεράστια ευθύνη και η συνεχής αμφιβολία εάν όλα αυτά που κάνει είναι σωστά. 

Τις περισσότερες φορές, όσο υποστηρικτικός, όσο βοηθητικός κι όσο παρών είναι ο σύζυγος και πατέρας του μωρού , όση βοήθεια κι αν δεχτεί από φίλες και γιαγιάδες , σε αυτό το ταξίδι της μεταμόρφωσης και της μετάβασης από την παλιά στη νέα ζωή ,είναι μόνη , κατά μόνη , ολομόναχη και αυτό είναι μια μεγάλη αλήθεια. Τουλάχιστον έτσι συμβαίνει στην ηρωίδα του βιβλίου.Και κάπου εκεί καραδοκεί κι η επιλόχειος κατάθλιψη. 

«Είμαι κουρασμένη . Είμαι μόνη . Διαπιστώνω πως είμαι βουτηγμένη στη δυσθυμία μέσα σ’αυτή τη νέα ζωή · έχω γίνει ένα άτομο που δεν επιθυμώ να είμαι , αδιάκοπα νιώθω ενοχές που δεν νιώθω αδιάκοπα ευγνωμοσύνη για την ευλογία να έχω τούτο το παιδί. Κι όμως , αισθάνομαι αδιάκοπα ευγνωμοσύνη . Λατρεύω το παιδί μου. Αλλά είμαι κουρασμένη . Είμαι μόνη . Είμαι χαμένη .»

Η Kilroy μεταφέρει με ακρίβεια και με ρεαλισμό αυτήν την πραγματικότητα και είμαι σίγουρη πως πολλές γυναίκες θα ταυτιστούν με την ηρωίδα του βιβλίου,το όνομα της οποίας δεν μαθαίνουμε ποτέ , γνωρίζουμε όμως πώς βιώνει τη μητρότητα μέσα από την εξομολόγησή της στον μικρό της γιο , που αποκαλεί Ναυτάκι.

Το «Για πάντα» είναι ένα βιβλίο συγκινητικό , όμορφο, σκληρό και αφοπλιστικά αληθινό. Όταν άρχισα να το διαβάζω φοβήθηκα πως θα είναι μονότονο ίσως και μελό και θα επαναλαμβάνει συχνά το ίδιο μοτίβο το οποίο έπιασα από τις πρώτες σελίδες. Προς έκπληξή μου όμως , αντιλήφθηκα πως στην πορεία αποκτά μια δυναμική που με συνεπήρε. Είναι μια υπόσχεση για την παντοτινή αγάπη που δίνεται απλόχερα από τη μάνα προς το παιδί της χωρίς κανένα απολύτως αντάλλαγμα. 

«Εξωτερικά , μια γυναίκα που νανουρίζει ένα νεογέννητο μοιάζει γαλήνια . Όμως μια νέα μητέρα δεν είναι γαλήνια ·νευρική και φοβισμένη , βρίσκεται σε κατάσταση υψίστης επιφυλακής . Εμείς την ανακηρύσσουμε γαλήνια , για να ‘χουμε το κεφάλι μας ήσυχο .Για να μπορούμε ν’ατενίζουμε αμέριμνα την αστραφτερή επιφάνεια , να σχολιάζουμε την ομορφιά της και να αποχωρούμε .»

Το βιβλίο μου θύμισε όλα εκείνα τα ατελείωτα βράδια που ξενύχτησα για τα παιδιά μου,όλα τα άγχη, όλες εκείνες τις σκέψεις που έρχονταν στο μυαλό μου αλλά κι εκείνη την μυρωδιά, τη «μωρουδίλα» που προσωπικά είχα την τύχη και την ευλογία να την μυρίσω πολλές φορές στη ζωή μου και αυτό είναι κάτι για το οποίο θα είναι εφ’όρου ζωής ευγνώμων!

Και τέλος αυτή η αίσθηση που αφήνουν τα μικρά χεράκια γύρω από το λαιμό , όπως στο εξώφυλλο , που είναι το γιατρικό για όλα και διώχνει και την παραμικρή αμφιβολία.

Δεν είναι η γιορτή της μητέρας ούτε καν πλησιάζει. Όμως κάθε μέρα είναι ευκαιρία να τιμούμε τη μητρότητα και τον ηρωικό αγώνα που δίνουν εκατομμύρια γυναίκες καθημερινά. Να στηρίζουμε τις νέες μανούλες εμπράκτως με αγάπη και κατανόηση.

Ρ.Σ.

Ακολουθήστε μας στο facebook και στο instagram

Οπισθόφυλλο

Μακριά από τον κόσμο των ενηλίκων και μπερδεμένη, μια νέα μητέρα περνάει τις μέρες της μαζί με το μωρό της στο σπίτι. Επαναλαμβάνει την ίδια ρουτίνα καθημερινά: ξενυχτάει, ανησυχεί - αισθάνεται εξάντληση, θυμό, μνησικακία. Στο μεταξύ, ο άντρας της ζει σε ένα παράλληλο σύμπαν, με τους ενήλικες. Δουλεύει ολοένα και περισσότερο, δεν συμμερίζεται την κατάστασή της, ούτε τη βοηθάει με την ανατροφή του παιδιού. Ο θυμός που φουντώνει μέσα της απαλύνεται, όταν μια μέρα συναντάει στην παιδική χαρά έναν παλιό φίλο που μεγαλώνει τα τρία παιδιά του. Μπορεί άραγε να της δείξει τον τρόπο να μετουσιώσει αυτή την εμπειρία σε κάτι άλλο και να ξαναγυρίσει στον παλιό εαυτό της;

Ανάμεσα στη σύγκρουση της έντονης αγάπης για τη ζωή που έχει φέρει στον κόσμο, με τη σεισμική αλλαγή στην ταυτότητα αλλά και στην ίδια της την ύπαρξη, η ηρωίδα της Κιλρόι αποτυπώνει με γλαφυρό τρόπο τα ταραγμένα συναισθήματα μιας νέας μητέρας. Η ματιά της μάς βάζει βαθιά στο μυαλό της πολύπλοκης, συναρπαστικής ηρωίδας της με περισσή ευαισθησία, αμεσότητα, μαύρο χιούμορ και ρεαλισμό, εκεί όπου κάθε γυναίκα -με ή χωρίς παιδιά- θα δει να αντικατοπτρίζεται ο εαυτός της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Τεχνητή Νοημοσύνη & Φιλοσοφία για όλους

  Τεχνητή νοημοσύνη και Φιλοσοφία για όλους Από τις Eκδόσεις ΧΑΡΤΙΝΗ ΠΟΛΗ Φιλοσοφία και τεχνητή νοημοσύνη. Δύο θέματα που με ενδιαφέρουν πολ...